مهار تشکیل پلاک های آمیلوئیدی درآلزایمر و دیابت

 25 سپتامبر 2015- هنگامیکه ساختار پروتئینها تغییر کرده  و به هم متصل می شوند، فیبرهای آمیلوئیدی پلاک هایی را تشکیل می دهند، چنین تاخوردگی های اشتباه که حاصل آن تجمع پروتئینها است باعث تخریب سلولها و بروز بیماریهایی نظیر آلزایمر و دیابت نوع 2 می شود.

 یک گروه از دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) به سرپرستی پرفسور Kapurniotuمولکولهای جدیدی را تولید کرده اند که می تواند از تجمع پروتئین ها جلوگیری کرده و راه را برای  ابداع  درمانهای جدیدی برای مقابله  با بیماری  آلزایمر، دیابت نوع 2 و سایر بیماریهای دژنراتیو سلولی هموار کند.

 دانشمندان  16 پپتید مختلف را به منظور یافتن راهی برای ممانعت از تجمع پروتئینهای آمیلوئید بتا () و پلی پپتید آمیلوئید جزایر (IAPP) که به ترتیب با بیماری آلزایمر و دیابت نوع 2 درارتباطند، طراحی  کردند.

 اساس این کار علمی، جلوگیری ازتعامل متقابل پروتئینهای  و IAPPبا خودشان است بنحوی که از تجمع آنها جلوگیری شود. محققان توالی کوتاهی از پروتئین  IAPPرا که با یک منطقه ی کلیدی در تشکیل پیوند بین پروتئین ها در تشکیل پلاکهای آلزایمری هم خوانی  و مطابقت دارد، انتخاب کردند. این "قطعات داغ" سپس بصورت شیمیایی ازطریق قطعات پپتیدی خاصی که "اتصال دهنده" نام  دارند به  همدیگر وصل می شوند،  این کار به منظور تقلید و بهینه سازی سطح  تعامل متقابل  آمیلوئید  IAPPصورت می گیرد.

مهار کننده های قدرتمند از تشکیل تجمعات پروتئینهای آمیلوئیدی مرتبط با بیماری آلزایمر و دیابت  جلوگیری می کند.

 محققان ازمیان این تعداد  پپتید، تعدادی از  قدرتمندترین مهار کننده های تجمع پروتئینها  را شناسایی کردند. 3 مولکول پپتیدی جدید از تجمع  سیتوتوکیسک هردو آمیلوئید در آلزایمر  و IAPP  در دیابت نوع 2 جلوگیری کرد. 4 پپتید طراحی شده ی دیگر، بصورت انتخابی از تجمع آمیلوئیدهای   جلوگیری نمودند  درحالیکه یکی از آنها  بطور اختصاصی از تجمع IAPP  ممانعت  نمود.

نتایج نشان دهنده ی گروه جدیدی از پپتیدها است که منجر به مسدودکردن تاخوردگی های اشتباه و تجمع بیماریزای  پروتئین های آمیلوئیدی درآلزایمر و دیابت نوع 2 می شود و در اصل  برای تولید داروهایی جدید برای درمان این بیماریها مناسبند.

علاوه براین، مفهوم طراحی مهار کننده ها ممکن است در طراحی مولکولهایی که از تعاملات سایر پروتئین های مرتبط  با بیماریها جلوگیری می کنند، بکار گرفته  شود.

نتایج این تحقیق درمجله ی Angewandte Chemieمنتشر گردید.

 مطالعات  بیشتردر این زمینه درحال انجام است، در این مطالعات دانشمندان  به ارزیابی کار برد  دارویی بالقوه ی این نتایج آزمایشگاهی و بررسی امکان استفاده  از مفهوم طراحی مهار کننده ها برای سایر  پروتئین ها می پردازند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/300067.php